FinanseŻycie zawodowe

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z księgową?

Księgowa przy pracy

Szukamy księgowej i zastanawiamy się jak znaleźć tę dobrą i godną zaufania? Nie jest to łatwe zdanie dla przedsiębiorcy, dlatego też przed podpisaniem umowy warto jest wiedzieć na co powinno się zwracać uwagę wybierając pomoc biura rachunkowego i księgowej. Konkurencja na rynku jest duża, tym bardziej więc powinniśmy być uważni przy podejmowaniu decyzji, mających wpływ na działalność naszej firmy.

Jak znaleźć dobrą księgową?

Znalezienie dobrej księgowej nie jest łatwe, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy do wyboru mamy tak wiele biur rachunkowych, zajmujących się księgowością. Dlatego tak istotne jest, by przed podjęciem decyzji i podpisaniem umowy dokładnie wszystko sprawdzać i upewnić się czy nasz wybór będzie najwłaściwszy dla działania firmy. Należy pamiętać, że dobra księgowa to prawdziwa podpora przy prowadzeniu działalności gospodarczej, dlatego więc należy podejść do tematu skrupulatnie i ostrożnie.

Jakie kwalifikacje posiada księgowa?

Pierwsze co powinno nas zainteresować to przede wszystkim posiadane przez księgową kwalifikacje i uprawnienia. Choć w dzisiejszych czasach biuro rachunkowe może prowadzić praktycznie każdy, to warto pamiętać, że księgowa powinna posiadać imienny certyfikat wydany przez Ministerstwo Finansów. Dlaczego jest to takie istotne? Choć nie daje nam to pełnej gwarancji, że wybrana przez nas księgowa będzie idealna, to jednak posiadanie takiego dokumentu upewnia nas, że dana osoba rzeczywiście posiada wiedzę związaną rachunkowością i podatkami. Przy okazji warto też sprawdzić czy wybrane przez nas biuro posiada ubezpieczenie OC, które jest dodatkowym zabezpieczeniem dla księgowej, jak i jej klientów w razie popełnienia błędów.

Jaki jest zakres usług oferowanych przez księgową?

Księgowe i biura rachunkowe często oferują szeroki zakres świadczeń, jednak to tylko od nas jako klientów zależeć będzie, z czego skorzystamy. Dlatego warto jest w pierwszej kolejności sprawdzić, co oferują takie biura, jaki mają wachlarz usług, a także to, jakich klientów przyjmują. Forma prawna prowadzonej działalności także może mieć znaczenie, tak samo jak wielkość firmy oraz liczba pracowników. Istotne jest także podejście oraz możliwość kontaktów. Dobrze jest więc wiedzieć, na ile możemy liczyć i w jakiej formie dostarczamy dokumenty (poczta, mail) oraz czy kontakt telefoniczny, elektroniczny czy osobisty jest możliwy.

Jaka jest cena usług księgowych?

Jeżeli chodzi o koszty prowadzenia księgowości, będą one uzależnione od kilku aspektów. Po pierwsze od księgowej, jej renomy, wielkości firmy, miasta, w której ma swoją siedzibę, a także od zakresu usług oraz ilości dostarczanych dokumentów. Warto więc zapoznać się z podstawowym cennikiem, a także poprosić o wykaz dodatkowych opłat, które można ponieść z racji prowadzenia księgowości firmy. To pozwoli na dokładne wyliczenie kosztów takiej usługi i przed podpisaniem umowy należy dobrze zapoznać się ze wszystkimi dokumentami.

Jak powinna wyglądać umowa z księgową?

Decydując się na współpracę z biurem rachunkowym, bardzo istotne jest również to, w jaki sposób skonstruowana jest umowa. Choć nie ma jasno określonych zasad odnośnie tego, jak ma wyglądać, ważne jest to co powinno się w jej znaleźć, a przede wszystkim fakt, by była ona jasna i przejrzysta. To ważne, aby znalazły się w niej takie informacje jak terminy dostarczania dokumentów, sposób ich dostarczania czy to gdzie będą one przechowywane. To w jaki sposób będzie się postępowało z dokumentami dostarczonymi po terminie także jest istotne, jak i wszelkie terminy związane z otrzymywaniem informacji przez biuro rachunkowe o podatkach.

Przede wszystkim jednak powinien się tam znaleźć wykaz kompetencji i zakres odpowiedzialności księgowej wraz z ewentualnymi wyłączeniami. Może nie zagwarantuje nam to idealnej współpracy, z pewnością jednak da nam pewne zabezpieczenie.

Udostępnij:

Odpowiedz

Your email address will not be published. Required fields are marked *